Sibelius-Seura

Toiminta-ajatus

Sibelius-Seuran tarkoituksena on ylläpitää ja edistää Jean Sibeliukseen ja hänen musiikkiinsa kohdistuvaa harrastusta, hänen musiikkinsa esittämistä sekä hänen sävellyksiään koskevaa tutkimus- ja julkaisutoimintaa.

Tehtäväänsä seura toteuttaa

• julkaisemalla Jean Sibeliuksen koottujen teosten kriittistä laitosta yhteistyössä Kansalliskirjaston ja kustannusliike Breitkopf & Härtelin kanssa
  • järjestämällä joka viides vuosi, seuraavan kerran 2021, Kansainvälisen Jean Sibelius -viulukilpailun
  • ylläpitämällä yhteyksiä muihin Sibelius-seuroihin
  • osallistumalla joka viides vuosi, seuraavan kerran 2021, kansainvälisen Sibelius-konferenssin järjestelyihin
  • palkitsemalla Jean Sibeliuksen musiikin hyväksi tehtyä työtä
  • järjestämällä erilaisia tilaisuuksia ja matkoja järjestäjilleen

Strategiatyö

Hallitus hyväksyi valmistelutyöryhmän kolmessa työpajassa (15.8, 29.8. ja 21.9. 2018) hioman Sibelius-Seuran strategian, joka antaa toiminta- ja suuntaviivat Seuran työlle tuleviksi vuosiksi. Valmistelutyössä olivat mukana Lauri Ratia, Pasi Koivusaari, Päivi Pousar, Lea Rahkonen-Kauranen, Gustav Djupsjöbacka, Timo Virtanen ja Tuija Kurvinen Sibelius-Seuran hallituksesta, Aino Porra, Severi Blomstedt ja Lauri Porra Sibelius-suvusta, Olli-Pekka Martikainen Sibelius-Akatemiasta sekä pro bono fasilitoijina Anna Granskog ja Antti Ryytty McKinsey & Companysta.