Viulukilpailun historia

Sibelius-Seura ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemia ovat järjestäneet jo toista kertaa yhteistyössä Suomen suurimman kansainvälisen klassisen musiikin kilpailun, joka on pidetty vuodesta 1965 alkaen joka viides vuosi . Viimeksi kilpailu pidettiin 22.11.–3.12.2015. Vuodesta 1969 kilpailu on ollut jäsenenä musiikkikilpailujen kansainvälisessä järjestössä World Federation of International Music Competitions.

Seuran ensimmäisessä varsinaisessa hallituksen kokouksessa vuonna 1958 perustettiin useita jaostoja, mm. ammattimuusikkojen jaosto. Jaoston suunnitelmissa oli alusta alkaen saada järjestetyksi viulukilpailu osana Helsingin Sibelius-viikkoja. Kilpailun ohjelmassa olisi ollut Sibeliuksen viulukonsertto. Koska Sibelius-viikkojen talous ei tehnyt kilpailun järjestämistä mahdolliseksi, ensimmäinen tilaisuus tarjoutui vasta vuonna 1965 Sibeliuksen 100-vuotisjuhlajärjestelyjen yhteydessä. Tapahtuman kehykset olivat muutoinkin tavallista juhlavammat. Kilpailua varten oli koottu kunniatoimikunta, johon olivat lupautuneet monet ajan tunnetuimmista kansainvälisistä muusikoista, kuten Sir John Barbirolli, Herbert von Karajan, Zoltán Kodály, Yehudi Menuhin, David Oistrah, Eugene Ormandy, Igor Stravinsky ja Henryk Szeryng. Toimikunnan puheenjohtajana oli rouva Aino Sibelius.

Ensimmäiseen kilpailuun osallistui 27 kilpailijaa. Kilpailua päätettiin jatkaa viiden vuoden väliajoin, ja sen kansainvälisen maineen kasvaessa myös kilpailuun pyrkivien lukumäärä on kasvanut.

Kuva: © Lehtikuva